Dla zielonek:
https://www.reddit.com/r/EscapefromTark ... l_the_new/https://www.reddit.com/r/EscapefromTark ... w_players/Itemy które należy zbierać pod kątem questów:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0Szczerze mówiąc ciężko znaleźć aktualne filmy 'beginner's guide', wszystkie są już dosyć stare. Deadly ma film o loadoutach dla początkujących, który jeszcze nie jest taki przedawniony:
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=Bg4_STQDcuw[/bbvideo]
5 tips, ale to już lipiec:
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=52O4PpnDRGE[/bbvideo]
Dobrze jest pooglądać streamerów na bieżąco. Osobiście preferuję Kottona (solo i bardzo agresywny, ale fajne poczucie humoru więc nie nudzi), DeadlySlob (więcej jebania z farmieniem skilli), Klean_uppguy (gość zatrudniony przez BSG, nie przepadam).
Tipy, które mi przychodzą do głowy:
1. Zwracać uwagę hydration jeśli się wpierdala dużo podczas rajdu - jeśli spadnie do 0 to pada się na ryj moment (pozdrowienia dla Jarzombka). Ale dobrze jest pochłaniać co się znajdzie bo leveluje metabolizm. edit. To trochę w błąd wprowadza - można wpierdalać ile się chce pod warunkiem, że coś się też wypije.
2. Można czasem z nudów polatać z nożem i pofarmić jakieś kabinetki jak się nie ma ochoty myśleć, ale generalnie lepiej jest kupić Makarova + mag + ammo za jakieś 5,5k.
3. Elektronikę i kosztowności najlepiej sprzedawać u Elviry. Mody do broni u Skiera. Reszta do Prapora/Peacekeepera, w zależności od tego jakiej waluty potrzebujemy. Niby rozkładanie na części daje lepsze ceny, ale mi się nigdy nie chciało z tym pierdolić - versedii się wypowie ile dokładnie można zyskać.
4. Bandaże tylko stopują krwawienie, AI-2 tylko leczy hp, pozostałe medy bandażują i leczą. Nie da się leczyć 'czarnej' kończyny (0 hp). Rozwalona noga -> kulejemy (wystarczy pęknięcie), rozwalona ręka -> większy sway broni. Splint może zniwelować efekty pęknięcia. Painkillery i morfina pozwalają biegać na rozwalonej nodze, w chuj wyostrzają obraz, ale mają ograniczony czas działania, więc jeśli ma się tylko jedną to trzeba cisnąć do wyjścia.
5. Jak kogoś zabijecie to nie lećcie na pałę lootować. Zawsze zakładajcie, że mieli kolegę (pmc) albo były w pobliżu inne scavy, które mogły załapać aggro i zaraz się zbiegną.
6. Ubezpieczajcie u Elviry bo ma w tym patchu 24h na odbiór (Prapor 12h).
7. Naprawiajcie pancerze u Skiera (tracą mniej wytrzymałości). Broni nie naprawiajcie bo pewnie stracicie, a efekty jak zacinanie pojawiają się jak są już kompletnie dojebane (ponoć ktoś widział). edit. ZACu twierdzi, że jemu AKSU często się zacina gdy nie jest naprawiane więc każdy pod siebie. Dodam jeszcze, że kiedyś broń przestawała strzelać full auto gdy w magazynku były różne typy amunicji więc to mogło być to (nie wiem czy to naprawili w końcu).
8. Rolką kontroluje się prędkość chodzenia. Przytrzymanie C + rolka pozwala regulować wysokość przykucu - można się dopasować do osłony, za którą się aktualnie znajdujemy.
9. Hip fire w tej grze to nie do końca hip fire. Tutaj to jest point shooting i jest celne więc jak wyskoczy gość 10m od was to można walić full auto celując środkiem ekranu. Przeważnie nie ma czasu na przycelowanie w tych sytuacjach.
10. Modne jest padanie na ziemię w powyższych sytuacjach co wygląda często jak gdyby gość umarł. Dobrze jest o tym pamiętać bo pierwszym odruchem jest cieszenie się, a często dostaje się chwilę potem banię.
11. Boty to aimbotujące/wallhackujące kurwy więc jak już was przyuważą to lepiej nie peekować tego samego rogu - to dobry sposób na dostanie heada w pierwszy piksel jaki zauważą.
12. Wszelki wartościowy loot należy pakować do kontenera (rolexy, złote łańcuszki, bitcoiny, itemy do questów, portfele, torby na dokumenty, keyring) - jego zawartość nie jest tracona po śmierci.
13. Najtańszy zestaw optyki do AK (dużego) to mały rail montowany zamiast tylnych przyrządów mechanicznych (u Prapora na 2 levelu chyba za ~2,5k) + red dot za 10k u Skiera. Można też dać handguard z railem zamiast standardowego, ale wtedy celownik jest w chuj daleko. Do AKSU jest B-18 na przyrządy mechaniczne albo B-10/B11 handguard (chuj wie kto to sprzedaje, o ile w ogóle).
14. Strzelby dostały buffa w tym patchu, ale nadal nie robią szału. Wg mnie najlepiej sprzedawać bo 133/153 idą za dobrą kasę. TOZ to gówno więc nawet się po to nie schylam - ~3,5k za 3 sloty w ekwipunku to bida straszna. Za to Gratche polecam zbierać bo idą za ponad $100.
15. Grając w ekipie trzeba się nauczyć regularnie komunikować swoje położenie bo można łatwo dostać od kogoś z grupy.
16. 'Gear fear' (obawa przed utratą ekwipunku) jest okrutny w tej grze i mnie w poprzednim patchu praktycznie powstrzymało od grania bo jestem straszną pizdą. Teraz grając w zespole jest dużo przyjemniej bo przeważnie zostaje ktoś kto można nasze rzeczy wrzucić w krzaki, a i przynosi się tego tyle, że nie ma gdzie trzymać.
17. Skrytki samej w sobie nie da się powiększyć w aktualnej implementacji (w release będzie taka opcja). Ale pojawiły się skrzynki, mogące trzymać więcej gratów niż same zajmują. ICase (4x4 -> 16x16) może trzymać niemal wszystko, a da się kupić od Fence'a za ~1,5kk rubli jak ktoś inny sprzeda (chuj wie dlaczego, ale w to mi graj). Jest też WCase (2x6 -> 10x6) na bronie i chyba coś tam jeszcze.
18. Mapy, które sprzedaje Elvira pozwalają wybrać spawn point (jeden z dwóch) na Woods i Customs. Do niczego innego ich nie potrzebujecie.
19. Gra ma tryb offline (testowy, docelowo ma go nie być). Można się do niego dostać wybierając PMC - któryś z ekranów będzie zawierał opcję 'enable offline mode', 'enable random weather' i 'enable PvE'. To dobry sposób na poznanie map, przetestowanie broni, sprawdzenie keybindów, ekwipunku, pogranie ze scavami. W tym trybie nic się nie traci, ale też loot/xp nie wraca.
20. Zrobienie Prapora na 2 level to wg mnie priorytet bo sprzedaje wtedy nam magazynki 30szt. do VPO + małą szynę wspomnianą w punkcie 13. Można wtedy zacząć składać samemu normalne spluwy, bo magazynki na 10 pocisków to jest dramat.
21. SCAV to oddzielna postać, którą można wejść co 30 minut z losowym gearem (przeważnie chujowy TOZ, czasem Gratch, Makarov, rzadko 133/153, a AKSU/VPO to teraz wygrana na loterii). Co się nim wyniesie trzeba na pierwszym ekranie przenieść do skrytki - cała reszta poświęcona zostaje na rzecz bogów Tarkova. Stąd należy zadbać o to by w skrytce było miejsce gdy ruszamy SCAVem (nie ma za bardzo możliwości manipulowania jej zawartością na tym ekranie). Z uwagi na to, że SCAVy są chujowo wyposażone, przyjęło się raczej, że dobrze jest współpracować z innymi. VOIPa w grze na razie nie ma, więc wyrazić chęć można tylko za pomocą bujania się na boki i modlenia, że drugi odbuja. Po resecie (i gdy fala nowych graczy się dobiera do gry) jest z tym problem bo każdy kretyn wyjebałby waszą matkę miotłą za głupiego TOZa niestety.
22. Przemioty w kamizelce/kieszeniach można hotkeyować pod klawisze 1-0 przeciągając je na panel dolny. Z plecaka się nie da. Granat wyciągnięty w ten sposób pozostaje w dłoni i można robić underthrow (chyba p-klik, nie wiem bo nie robiłem tego).
23. W tym patchu pojawiło się zerowanie celowników, a ostatnio hotfix, który domyślnie ustawia je na minimum na starcie rajdu. Więc red-dot jest domyślnie na 25 metrów. Można to przestawić za pomocą Page Up/Page Down po przycelowaniu (wartość pojawia się w prawym dolnym rogu ekranu).
24. Jak ktoś ma ochotę na gun porn to polecam klawisze L, Shift+T, Alt+T. Można też wyciągnąć/włożyć pocisk z komory w szczegółach broni - M4 ma cudowne animacje tego procesu in-game.
25. Boty w tej wersji zaczęły się kłaść na ziemię co BARDZO często wygląda na trupa.
26. Pociski penetrują niektóre powierzchnie - metalowe ogrodzenia/drewniane ściany/drzwi nie są osłoną. Wcześniej ogrodzenia z siatki były zbugowane i nie przepuszczały pocisków, ale niby naprawili.
27. Ogień boli. Drut kolczasty też.
28. Zielony pasek w lewym dolnym rogu to wytrzymałość. Gdy zrobi się czerwony postać sapie jak lokomotywa i buja bronią okrutnie przez dobrą chwilę.
29. Energy drink zwiększa prędkość przeszukiwania.
30. Rzucanie granatów leveluje siłę. Jak znajdzie się ich dużo na rajdzie to lepiej jest rzucić kilka w cholerę niż na ziemię, albo stracić.
31. Factory Key, Marked Room Key i Checkpoint Key to najrzadsze klucze aktualnie i bardzo je chcecie - od razu do kontenera. W ogóle najlepiej najpierw wrzucić tam nieznany klucz, a dopiero potem sprawdzać co to.
32. Elvira kupuje dogtagi za w ciul kasy - zbierać.
33. Gra nie ma kompasu (nikt nie wie dlaczego, ludzie trują o to dupę devom od pierwszej alfy), stąd dobrze jest chociaż w minimalnym stopniu ogarnąć mapy zanim wskoczy się do drużyny. W przeciwnym wypadku ciężko zasygnalizować skutecznie swoje/wroga położenie.
34. Za pomocą Alt + A/D można przechylić postać do stałej pozycji (nie trzeba trzymać stale Q/E). Resetuje się Q/E.
35. Mouse over item + Delete wywala przedmiot na ziemię.
36. Spluwy w tym apdejcie zajmują miejsce adekwatne do zamontowanych części. Gołe, duże AK zajmuje 2x5. Z tłumikiem 2x6. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo miejsca. Np. zdejmujemy z VPO magazynek i chwyt -> 1x5 (nie jestem pewien chwytu, ale magazynek można kupić u Prapora na 2 poziomie). W niektórych spluwach można złożyć kolbę (p-klik->fold), co również urywa 1 w poziomie (Saiga-12, Saiga-9, AKSU, nowe AKMN/AKMS, Kedr/Klin). Dodatkowo złożona kolba ma wpływ na to w jakiej odległości od przeszkody postać zacznie podnosić lufę do góry, więc przy wchodzeniu do pomieszczeń można to rozważyć (chyba Alt+L in-game).
37. Aktualna meta jest taka, że każdy ma medy pobindowane na 4/5 i jak tylko zaczyna obrywać to zaczyna się leczyć (teraz tylko jeden med może być aktywny jednocześnie - wcześniej można było napierdalać w kółko kilkoma). W przyszłości będą animacje leczenia i nie będzie tak dobrze. Podobnie z uzupełnianiem amunicji w magazynkach.
38. Jeśli wyzerują nam nogi w trakcie sprintu to postać będzie dalej biec do momentu puszczenia Shift, także dobrze jest spitalać ile wlezie w awaryjnej sytuacji. Potem zaczynamy kuleć - dobrze jest mieć przeciwbólowe na przycisku żeby nie grzebać w ekwipunku pod ogniem.
39. Przytrzymanie rolki - free look w ograniczonym zakresie. Przydatne jak nie chcemy szeleścić krzakiem, albo rozejrzeć się podczas sprintu.
40. Ctrl + przeciągnięcie to rozdzielanie stacków (versedii).
Znudziło mi się. Jak mi się coś przypomni to dopiszę.